Monday 31 March 2008

31 Mars - Xizhimen

Idag var planen att ägna dagen åt sightseeing. Vi skulle till Himmelska fridens torg och sedan vidare till Förbjudna staden. När vi kom fram var dock hela stället avspärrat för att den olympiska facklan skulle komma till Beijing idag. Besvikna fick vi åka därifrån och tänkte att det bästa för att muntra upp oss var lite shopping therapy, så det bar av till Xizhimen flr en heldags shopping istället. Det var fantastiskt! Våning efter våning fullproppat av småstånd fyllda med allt ifrån väskor, skor, kläder... och med inte en enda turist i närheten var priserna mycket bättre än i t ex Silk Market. Det fanns dock vissa som försökte lura oss för att vi ju var dumma turister, med i sådana tillfällen var det bara att skratta åt deras pris och börja gå därifrån så förstod de att det inte var någon idé och sänkte genast priset med 50-70%. Därefter kunde man pruta ner det ytterligare. Till slut kom jag därifrån med 7 toppar och 4 halsband för ca 250 yuan.

Vi besökte flera marknadsbyggnader och shoppinggallerier innan vi slutligen begav oss tillbaka till hotellet för att prova kläder och packa till Shanghai. Vi var på stationen 2 h i förväg och det behövdes. När det var 1 h kvar var det så fullproppat av människor att man knappt kunde röra sig. Tåget var väldigt bra. Det var trångt men sängarna var bekväma och det fanns en restaurang ombord där vi träffade en tysk student och en taiwanesisk HP-anställd från USA. Jag skämde ut mig och förstod inte vad han sa när han sa att han jobbade på HP. Men jo, klart jag vet vad det är, jag t o m har en hemma! Efter att ha pratat om dittan och dattan hela kvällen så däckade jag ganska snabbt väl i säng.


Att ta sig till Xizhimen:
Ta den blåa Line 2 från Beijing Zhan och åk 9 stationer (spelar ingen roll åt vilket håll, båda är 9 stationer bort). Därefter kan du antingen promenera, om du har en karta och känner dig modig. Promenera upp mot Beijing Zoo, och njut av den 10 min långa promenaden då du får se en park där det flygs drakar, alla små tidningskiosker där man kan köpa ett roligt kinesiskt modemagasin för ca 10 yuan. På vägen finns även 2-yuanaffärer som säljer roligt småplock för 2 yuan. Alternativt kan man ta en taxi från metrostationen och be chauffören ta en till Beijing Zoo. Det borde inte kosta mer än ca 10-12 yuan, men jag rekommenderar verkligen att man promenerar. Marknaderna ligger precis mitt emot Beijing Zoo, så man behöver bara ta sig över vägen. Obs: det finns fler än en byggnad med marknader.

































Jag köpte en sån här för att undvika att andas in allt för mycket föroreningar och små sandkorn, för det gör verkligen ont i halsen att andas här. Det funkade tyvärr inte särskilt bra.

















Så här såg kakorna ut.. lite annorlunda från bilden, va?

No comments: